2023학년도 2학기 일반대학원 학위청구논문 심사 안내

- 학위청구논문 심사신청은 반드시 해당기간 내에 포털(KUPID)에서 신청해야함
- 학위청구논문 심사신청 후 서류제출 기간에 관련 서류를 소속 대학행정실로 제출
- KUPID에서 학위청구논문제출자격요건 충족 여부 확인(미충족시 신청이 불가함)
   KUPID → 학적/졸업 → 논문심사 → 학위청구논문제출자격요건


1. 학위청구논문 신청 자격요건


가. 인권과 성평등 교육 수강 방법

1) 블랙보드 접속 → 안내페이지 → 2023 법정의무 및 교내권장 교육 (학생)‘2023 법정 의무 및 내권장 교육’-00분반 → 자가등록 → 코스에서 해당 교육 수강 가능

2) 자세한 내용은 대학원홈페이지 공지사항 확인

  가) [3단계] 이수내역 인증까지 완료해야 교육 이수 인정됨(3단계까지 진행되지 않으면 포털에서 이수 확인이 불가함)

       나) 교육 이수 확인 : 포털(KUPID) → 수업 → 교육이수현황 조회

     3) 문의사항

        가) 컨텐츠 및 수료증 관련 : 인권과 성평등센터(humanrights@korea.ac.kr)

        나) 블랙보드 시스템 오류 : 원격교육센터(elearning@korea.ac.kr) 

     4) 연구윤리 교육 수강 여부 확인(2021년 8월 졸업예정자부터) 필수

        가) 교육 이수 확인 : 

               ① 포털(KUPID) → 수업 → 교육이수현황 조회

               ② 포털(KUPID) →학적/졸업 → 논문심사 → 학위청구논문제출자격요건                 

         나) 교육 및 이수 문의 : 연구윤리센터(carolrla@korea.ac.kr)

2. 학위청구논문 심사 포털(KUPID)신청 기간 : 10월 16일(월) ~10월 20일(금) 16:00까지 

         가. 해당 신청기간에 반드시 포털(KUPID)신청 ※신청기간 엄수 

         나. 신청기간 이후 학위청구논문심사 신청 불가함

         다. 신청 및 접수된 논문심사신청(서)는 취소 및 반환 불가

         라. 신청밥법 : 포털(KUPID) 로그인 → 학적/졸업 → 논문심사 → 학위청구논문심사 신청

3. 논문심사 신청서류 제출 : 10월 16일(월) ~10월 20일(금) 17:00까지    

         가. 제출서류 : 심사용 논문 및 서류를 소속 대학행정실에 제출

          1) 심사위원 추천서 및 심사위원 명단은 지도교수가 작성

          2) 심사신청서에 담당자 확인은 소속 대학행정실에서 확인

          3) 심사용 논문 1부는 지도교수님께 직접 전달, 나머지는 소속 대학행정실에서 심사위원들에게 전달

          4) 논문심사신청서는 인터넷 신청 후 출력

5) 심사신청서 및 첨부파일 모두 소속 대학행정실에 제출하면 소속 대학행정실에서는 안내문과 심사 용 논문을 11월30일까지 심사위원장과 심사위원에게 전달함



4. 학위청구등록금 납부기간(수료생) : 11월 1일(수) ~ 11월 3일(금) 16:00  

    ※유의사항 : 학위청구등록금 납부 후 반환 불가 및 납부기간 이후 학위청구등록금 납부 불가 

  가. 대상 : 학위청구논문 인터넷 신청한 수료생 학위청구등록금 납부(필수)  *재학생 및 영구수료제외

          1) 정규학기 대학생의 경우 별도의 추가 등록할 필요 없음

          2) 정규등록기간에 수료연구등록을 못한 대상자는 수료연구등록금만 납부 가능(수업료의 4.5%)

          3) 영구수료생 학위청구논문심사 연장 승인(특례)자는 정규등록기간에 등록금 납부 완료함

  나. 학위청구등록금 납부

1) 학위청구등록금은 (계열별)수업료의 12% 이며, 그 중 수료연구등록금(수업료의 7%)을 정규기간에 등록한 경우 나머지 만 등록함

           2) 정규등록 기간에 수료연구등록금을 등록 못했을 경우 학위청구등록금 12%를 납부

           3) 학위청구논문 등록금은 학위청구논문 심사 신청을 한 수료생만 납부 할 수 있음

      4) 고지서 출력 기간 : 11월 1일(수) ~ 3일(금)  *포털 학사일정 수료연구등록안내 고지서 링크생성

           5) 2014학년도 이전 수료자 중 학위청구등록금 선납자는 0원 등록(해당자)

가) 0원 등록대상자는 0원 등록금 고지서를 지참하여 KEB하나은행(고대점, 하나스퀘어점)에 방 문하여 0원 등록을 해야함

 6) 학위청구등록금을 납부하고 논문심사에 불합격하여 재심사를 요청할 경우 학위 청구 등록금을 재납부

    다. 수료연구생 중 수료연구(휴학)자와 학위청구논문심사 미신청자는 학위청구등록금을 납부할 수 없음

5. 논문 심사결과 및 심사요지 입력(심사위원) : 12월 8일(금) 까지

    가. 최종 논문심사 완료 후 심사위원장과 심사위원이 심사결과 및 심사요지를 논문심사페이지에 입력함

6. 학위논문심사 결과 조회 : 12월 12일(화) 예정  

     가. 포털(KUPID)에서 확인

7. (도서관홈페이지)학위청구논문 원문 업로드 

     : 2024년 1월 8일(월) ~ 1월 17일(수) 23:59 까지 

    ※ 인쇄본(완제본)은 도서관으로 제출 하지 않고 원문 파일만 업로드함 (2022학년도 2학기부터 시행함)

    ※ 석사학위 논문 대체자는 업로드 하지 않음 

        (석사학위논문 대체자 절차 : 소속 대학행정실로 실적물 제출)


 가. (도서관) 학위청구논문 원문 업로드

     1) 도서관 홈페이지(http://library.korea.ac.kr)의 ‘나의공간 → 내정보 → 학위논문제출’에 업로드

2) 학위논문 원문 파일에는 심사위원 도장 날인 또는 서명이 포함되지 않은 인준지를 포함하고, 날인된 인준지 스캔본은 별도 파일로 업로드

3) 저작권 동의서는 온라인으로만 제출 → 원문 업로드시 dCollection에서 저작권 동의 체크하여 제출 (별도 오프라인 제출은 하지 않음)

     4) 학위논문 공표를 유보(비공개)하는 경우, 조건부 동의서(비공개요청서)를 소속대학 행정실로 별도 제출

     5) 석사학위논문 대체자는 도서관에 업로드 하지 않고 소속 대학(학과)행정실로 제출

  나. (소속대학행정실) 관련 서류 제출 : 2023년 1월 8일(월) ~ 19일(금)  

     1) 학위논문제출 확인서

          가) 도서관 홈페이지에 학위논문 업로드 → 도서관 확인 → 확인서 출력(2~3일소요)

      2) 논문표절예방 프로그램 검사확인서

      3) 학위논문 속표지

      4) 심사완료 검인서(인준지) 사본

          가) 인준지 원본과 사본을 모두 가지고 대학행정실 방문 후 담당자에게 원본 확인

          나) 확인된 원본은 본인이 직접 보관, 사본은 행정실로 제출

8. 기타안내

  가. 논문제목 변경

      1) 완제본 논문과 논문심사신청서의 논문제목이 일치해야함

 2) 제목 변경 시 학생이 논문 심사 신청서의 제목을 포털(KUPID)에서 수정해야 함 단, 최종 심사 전에만 수정이 가능함

 3) 변경방법 : 포털(KUPID)로그인 → 학적/졸업 → 논문심사 → 학위청구논문심사신청 → 논문제목 변경 후 저장

  나. 접수된 논문심사신청(서) 및 학위청구등록금 취소 및 반환 불가

  다. 학위청구논문 심사결과 불합격 시 

       1) 재학생 : 학위청구논문심사 신청(서) 취소 및 반환 불가

  2) 수료생 : 학위청구논문심사 심청(서) 취소 및 반환 불가, 납부한 학위청구등록금 및 수료연구등록금 반환 불가


※ 학위논문심사 진행관련 기타 자세한 문의는 소속대학행정실로 문의하기시 바랍니다. 



2023. 10

대 학 원 행 정 팀


2023 Fall Semester Graduate School 

Notices on Examination of Degree Dissertations


1. Important Dates and Related Notices 

Apply for examination of degree dissertations by Online and submit the required documents to the  

   administration office of the corresponding department within the document submission period

- [Check] KUPID: Registration/Graduation → Academic Records & Graduation → Evaluation for 

   Thesis → Dissertation Submisson Requirements

 1) Eligibility Requirements to Submit Dissertation for Examination

 2) Registration for the Human Rights & Gender Equality course

  - Sign in Blackboard (https://kulms.korea.ac.kr) with your KU Portal ID /PW →  Click 'Institution Page' → Click  2022법정의무 및 교내 권장교육 (학생/  교직원) '2022 법정의무 및 교내 권장 교육 –00분반 클릭 자가등록 '코스' →  Human Rights and Gender Equality Education

  * You will not be shown as completing this course on university system when you do not  proceed till [Step3].

       * Contact  

           - Inquiries regrading content and certificates : humanrights@korea.ac.kr

           - System related inquiries : elearning@korea.ac.kr

  3) Registration for Research Ethics course

       * Contact : Inquiries regrading content and certificates :  carolrla@korea.ac.kr 

2. Online Application Period for Examination of Degree Dissertations 

   : Oct. 16(Mon) ~ Oct. 20(Fri) 4:00 PM

  1) Apply  'Internet' during the Application Period(it can not apply after Online application period)

  2) It can not cancel Application for Examination of Degree Dissertations

  3) Application Method : Portal Login → Registration and Graduation → Evaluation for Thesis → Evaluation of Thesis (Masters and Doctoral)

3. Submission Documents Period :  Oct. 16(Mon) ~ Oct. 20(Fri) 5:00 PM

1) Submission Documents: Submit the dissertation and following documents to the administration office of the corresponding department . 

① Recommendation from an examination committee member and the list of examination committee members must be written by the academic advisor.

② Confirmation from the person in charge of the dissertation examination request form must be verified at the administration office of the corresponding department.

③ One copy of the dissertation for examination needs to be delivered directly to the academic advisor. The remaining copies will be delivered to the committee members by the administration office of the corresponding department.

④ The request form for dissertation examination printed from the portal and all the attached documents must be submitted to the administration office of the corresponding department. 

⑤ After receiving the application form and supporting documents from the applicant, the department administration office delivers the dissertation and screening guideline to the chair and members of the examination committee by Nov. 30 




※ A submitted request form for a dissertation examination are not returnable.



  1. 4. Degree Dissertation Tuition Payment Period(Course Completed Student)
      : Nov. 1 (Wed.) – Nov. 3 (Fri.) 4:00 PM
     * It can not cancel Application for Examination of Degree Dissertations and refunded paid           
  2.  Degree Dissertation Tuition
     * It can not pay after Degree Dissertation Tuition Payment Period
    1.   1) Target : Course Completed Student who have completed the Online Application  for Examination of Degree Dissertations
  3.       - Additional registration is required for those who have completed the program
    1.       - Additional registration is NOT necessary for those enrolled in the regular semester
        2) Pay an additional 12% or 7% (applicable to those who have pre-paid 5% during the regular 
      registration period) of the tuition fee
      5. Entering Dissertation Examination Results & Evaluation Summary :  by Dec. 12 (Tue.)
      1.   - After completing the final dissertation evaluation, the chair and members of the Dissertation Examination Committee enter the result and evaluation summary on the Dissertation Examination page.
        6. (KU Library Homepage) Uploading the original Dissertation/thesis statement  :  
          Jan. 8 (Mon.), 2024 ~ Jan. 17(Wed.),  2024 11:59 PM
    2.   *From Fall semester 2022, students do not  submit the printed hard-cover Dissertation/Thesis to the library. Students are only allowed to upload their original thesis file online.


1) Access to the KU Library website(http://library.korea.ac.kr)My Space -> My Information -> Dissertation Submission (Please refer to the ’Online submission Manual.)’

     2) Upload scanned signature page

3) In case a student would like to suspend his/her thesis disclosure, it is needed to submit the [Conditional consent forms (non-disclosure requests)] to the library in person.

     4) Submit the copyright agreement online 

         : For copyright consent, check the online submission screen for consent

※ In case you approved to substitute his/her thesis with other academic performances or records, please submit the copies of substitute results to the administration office of the affiliated university(department)

7. (Department offices) Need to submit the relevant documents

※ If the relevant documents are not submitted to the department office, the examination of the thesis will be canceled. Thus it must be submitted within the deadline

     1) confirmation of thesis paper(심사완료 검인서)

 ① Submit a "confirmation of thesis paper" to the department office to check whether the Dissertation electronic file is uploaded to the library

 ② You may print out the confirmation letter from the library website when your Dissertation/thesis is uploaded

      2) Confirmation of Thesis Plagiarism Check(논문표절예방 프로그램 검사확인서)

      3) Title page(논문 속표지)

      4) Copy of signature page(인준지 사본)

          ① You may submit the copy of signature page after checking it with original one.

          ② Students keep the original copy of signature page  

※ Do not upload a person who has replaced the master's thesis

Guide to the procedure for replacing the master's thesis -> Submission of copies of substitute results to the administration office of the affiliated university(department)


8. Important Notices 

  1) Writing Guide for the Complete Bound Version of the Dissertation:

 ① Refer to Chapter 4 Section 2, Examination of Degree Dissertations, in the Constitution of the Graduate School - Detailed Enforcement Regulations for the Graduate School(Bound dissertations should be 4 x 6).

   2) Change of Dissertation Title

  ① The title of finalized dissertations must be identical to the dissertation title listed on the dissertation examination application form (Title change is not possible after the final screening)

  ② Revising dissertation titles : Proceed to Portal(KUPID) → School Register/Graduation → Dissertation Examination → Apply for the Dissertation Examination → Dissertation Title Change

   ③ It can not cancel Application for Examination of Degree Dissertations and refunded paid Degree Dissertation Tuition

 ※ For a detailed inquiry, please contact your department administration office.


Oct. 2023

the Graduate School